Utfordrer lærebedrifter til Mannequin Challenge!

Av: Lene Røland / Publisert: 30.11.2016 / Oppdatert: 30.11.2016
Lærebedrifter frosset fast i #lærlingchallenge.
Foto: Skjermdump fra Facebook
Åpne

Julekampanje

En kampanje på Facebook-siden "Har dere lærling?" skal frem mot jul vise at det lønner seg å bruke faglærte, spesielt i julestria.

Og som et ledd i kampanjen ønsker de lærebedrifters bidrag til Mannequin Challenge på #lærlingchallenge.

- Dette er en ny viral trend på sosiale medier der de som blir filmet er «frosset»/står helt stille, mens kamera filmer, opplyser Trine Oskarsen, senior kommunikasjonsrådgiver i Utdanningsdirektoratet.

- Nå oppfordrer vi alle bedrifter som har lærling til å ta utfordringen og være kreativ, og dette gjelder også alle fylkeskommuner og Opplæringskontorer som har lærling! sier hun.

Noen av bidragene vil også bli delt på "Har dere lærling?", sammen med filmer som med et glimt i øyet viser at det lønner seg å bruke faglærte.

Sjekk bedriften

Utdanningsdirektoratet ønsker dessuten at bedrifter som tar samfunnsansvar ved å tilby læreplass får støtte av forbrukerne.

De oppfordrer derfor samtidig til at man bruker det nasjonale registeret for lærebedrifter når man velger f.eks. rørlegger, frisør eller restaurant.