Telemark som merkevare

Av: Mona Birgitte Rasmussen / Publisert: 30.11.2012 / Oppdatert: 11.01.2013
Gruppearbeid hos Snøhetta
Foto: Irene Siljan Vestby
Åpne

I Regional plan for reiseliv og opplevelser er det vedtatt at vi skal satse på Telemark som merkevare. 

Merkenavnet eksisterer, og det gir en god start for en tyngre merkevarestrategi. Men det tar tid å bygge opp en merkevare bak navnet.

Samarbeider med Snøhetta

Merkevarebygging er en langsiktig, sammensatt og kontinuerlig prosess. Det krever mye kompetanse, betydelige ressurser og et godt samarbeid.

Prosjektgruppa,som består av aktører fra reiselivsnæringen, søkte derfor en samarbeidspartner med stor kompetanse og erfaring på området, og valget falt på Snøhetta Design.

Kreative aktører fra Telemark

Snøhetta inviterte 25 aktører fra reiseliv og annen næring for en kreativ workshop denne uken.

Det var en spent gjeng som møtte i Snøhettas lokaler på Vippetangen. Det kreative møtet skulle vare i fire timer.

Den store gruppen ble delt inn i fire mindre grupper, som hver og en boblet over av kreative forslag som endte opp i fire ulike prototyper på logo.

Snøhetta workshop - konseptuering

Kreative forslag på konsepter


Foto: Irene Siljan Vestby
Åpne

Fornøyd prosjektleder

Irene Siljan Vestby fra Telemarkreiser er prosjektleder og er svært fornøyd med samlingen hos Snøhetta.

- Det var positivt å se hvordan vi klarte å bevege oss fra å kun snakke om hver sine produkter, til å finne felles ståsted på verdier som omslutter alle produktene. Det var veldig klart gjennom presentasjonene fra gruppene at vi har felles tanker både om hva Telemark er og hva Telemark ikke er, sier hun.

- I en periode hvor omstilling og omorganisering tar mye av fokus, er det positivt å jobbe med det som forener oss i Telemark på en konstruktiv måte. Jeg ser at det faktisk er mulig å komme frem til en plattform som alle kan bruke, både reiseliv og annen næring både i markedsføring og produktutvikling fremover.

Samlet Telemark til et rike

Sigmund Straand sitter i arbeidsgruppa for prosjektet. Han mener det var en kreativ og inspirerende workshop.

- Det var motiverende å arbeide med så dyktige designere og arkitekter. Stor bredde og variasjon i deltakerne fra Telemark gjorde det også spennende for det videre arbeid med merkevareprosessen for hele fylket, sier Straand.

Da Telemark er et fylke med store kontraster og mangfold var mange spente på om de ville finne en identitet som hele fylket ville føle eierskap til. Det viste seg raskt at det ikke var noe problem.

Snøhetta hjalp deltakerne til å løfte blikket fra de konkrete produktene, og finne frem til «Telemarksjela». Det resulterte i fire gode forslag som Snøhetta vil bearbeide videre.

Snøhetta workshop

Ivrige deltakere i Snøhettas verksted


Foto: Irene Siljan Vestby
Åpne

Torgeir Straand representerte i denne anledning både Ble Ingeneering og tilTelemark.com.
Han mener at det kan være nyttig å se Telemark fra utsiden.

- Snøhetta Workshop samlet telemarkinger i Oslo for å se Telemark. Utreise kan åpne syn for indre kvaliteter.

- En systemingeniør må ha overblikk for å kunne identifisere viktige detaljer. Slik kan det også være for de som skal finne verdier i et folkeferd, og formulere dette.

Fra Vinje var blant flere Guro Lien med til Snøhetta. Guro er prosjektleder i Vidda Vinn. Hun slutter seg til de andre.

- Arbeidsmetoden gjorde at vi greide å løfte blikket fra hvert enkelt sted til å tenke hele Telemark. vi diskuterte først hva Telemark er og skal bli, og så oversatte vi tankene til fysiske gjenstander og symboler i verkstedet til Snøhetta. På et blunk satt vi der med forslag til fire gode konsepter med hvert sitt håndfaste symbol som kan danne grunnlaget for Telemarks nye merkevare.

På nyåret vil Snøhetta presentere sitt forslag her i Telemark, og deltakerne ser med positiv spenning frem til resultatet.