Telemark best i Norge

Av: Mona Birgitte Rasmussen, Eva Susanne Drugg / Publisert: 09.09.2015 / Oppdatert: 10.09.2015
Mennesker med Merkevaren Telemark
Telemarks merkevareprofil er bygget på konseptet kontrast, og er utviklet av arkitekt- og designfirmaet Snøhetta for Telemark i samarbeid med reiselivsnæringen og andre næringssektorer, Telemark fylkeskommune og Innovasjon Norge.
Foto: Visit Telemark
Åpne

Tall fra SSB viser at Telemark var det tredje beste fylket i Norge i juli på økning av antall overnattingsdøgn samlet sett og best i landet på økning i antall campingovernattinger.

Økningen kommer fra det norske markedet som har lagt igjen nesten 20.000 flere gjestedøgn i Telemark. Det utenlandske markedet har økt med rundt 5.000 gjestedøgn.

Fantastiske tall for Vemork

Reiselivsbedriftene kan i tillegg rapportere om god vekst i besøket på attraksjonene. Vemork har fantastiske tall med 137 prosent vekst i juli, badeparken i Langesund har en vekst på 90 prosent, Skien Fritidspark 60 prosent og Gaustabanen 54 prosent for å nevne noen.

Irene Siljan Vestby, daglig leder i Visit Telemark, forteller at de tar med seg tallene inn i arbeidet for neste år, som allerede har startet.

- Vi tror det er flere grunner til de gode tallene de to siste årene. Fjorårets gode sommervær, god kronekurs for utlendinger og TV-produksjoner som «Kampen om tungtvannet» har hatt en betydning.

Samarbeid

- Den viktigste grunnen til det gode resultatet ligger nok i godt samarbeid i reiselivet og at vi har stått sterkere sammen under den nye Telemarksprofilen, sier Siljan Vestby.

Hun forteller at dette har ført til større synlighet for Telemark som et sammensatt reisemål med spennende steder og attraksjoner.

- Ved å jobbe på den måten viser resultatene at vi også klarer å konkurrere med store regioner som har mangedobbelte markedsbudsjetter i forhold til det vi har i Visit Telemark.

- Resultat av god jobbing over lang tid

Fylkesordfører Riis-Johansen mener tallene er et eksempel på at samarbeid i fylket gir resultater.

- Dette er et resultat av god jobbing over lang tid i reiselivsnæringen. Det er også et resultat av veldig mye god oppmerksomhet i Telemark de siste årene, med blant annet god profilering på tv.

Han har tro på at dette bare er begynnelsen på en positiv utvikling for reiselivet i fylket.

- Ikke minst på grunn av verdensarvstatusen, som gir oss en mulighet til å profilere reiselivet som vi knapt tidligere har sett, avslutter fylkesordføreren.