Tar fagene ut

Av: Lene Sjølie / Publisert: 18.04.2013 / Oppdatert: 19.04.2013
Lærere utfører praktiske oppgaver på uteskoleseminar i Skien onsdag 17. april 2013
45 lærere deltok på seminar for å lære om hvordan friluftsliv og uteundervisning aktivt kan inngå i skolefagene.
Foto: Eli Jeanette Olsen
Åpne

Denne uken lærte 45 lærere om hvordan friluftsliv og uteundervisning aktivt kan inngå i undervisningen.

- Det er viktig å legge til rette for variert fysisk aktivitet i skolehverdagen. I tillegg til alle helseeffektene av et mer aktivt liv, øker også læringsevnen når man er aktiv, sier Jorunn Borge Westhrin, leder for helsefremmende barnehager og skoler i Telemark fylkeskommune.

Lærere fra 18 grunnskoler var i år påmeldt til seminaret som forgikk på og rundt Kollmyr skole i Skien.

- Vi ønsker å vise hvordan friluftsliv og uteundervisning aktivt kan inngå i skolefagene og hvordan dette kan hjelpe til å nå kompetansemålene i de enkelte fag, fortsetter Westhrin.

Gode opplevelser og mestring

- Uteskole er en fin arbeidsmåte som gir elevene anledning til å gjøre praktiske erfaringer gjennom bruk av kropp og sanser, sier fylkesidrettskonsulent Eli Jeanette Olsen.

Hun forteller at arrangementet gir deltakerne gode og praktiske eksempler som de kan bruke i undervisningen. 

- Dette gir rom for variert fysisk aktivitet, samhandling, gode opplevelser og mestring i skolehverdagen.

Første gang i fjor

Arrangementet foregikk i Skien onsdag 17. april, og er et samarbeid mellom Telemark fylkeskommune, Telemark Turistforening og Telemark Jeger og Fisk.

Kurset ble første gang gjennomført i 2012.

Før lunsj delte Cathrine Moen Lunde og Siv Svendsen fra Gimsøy ungdomsskole sine erfaringer med uteskole. Torgeir Haug fra HiT presenterte KILO-prosjektet fra Lisleherad skole. Etterpå gikk deltakerne til gapahuken hvor blide seniorer fra Telemark Turistforening sto klare med lunsj og kaffe.

Etter lunsj var det klart for praktiske økter. Her kunne deltagerne velge mellom mange spennende leksjoner: uteskolepotpurri, matte i skogen, lek og lær, energihengeren, leik og bevegelse i naturen og begynneropplæring i naturen.