Nei til stillesitting, JA til helhet i kostholdet

Av: Lene Sjølie / Publisert: 07.03.2014 / Oppdatert: 13.03.2014
Mor og to barn løper i skogen
Foto: www.colourbox.com
Åpne

Helsedirektoratets anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet gir for første gang egne råd om stillesitting. Anbefalingene om fysisk aktivitet er endret, og de positive helseeffektene av et helhetlig kosthold og inntak av matvarer som bidrar med umettede fettsyrer, fullkorn og kostfiber er mer vektlagt.

Regelmessig og moderat hverdagsaktivitet gir god helsemessig effekt

Voksne bør være moderat fysisk aktive i minst 150 minutter per uke. Det tilsvarer 30 minutter fem dager i uken, alternativt 75 minutter i uken med høy intensitet. I tillegg bør voksne og eldre trene styrke 2 ganger i uken. Barn og unge bør være i fysisk aktivitet i minst 60 minutter hver dag, med moderat eller høy intensitet. For alle grupper gjelder det at mer aktivitet gir ytterligere helsegevinst.
 
Det holder imidlertid ikke å trene hardt 2 ganger i uken, for så å sitte stille resten av tiden. Jevn og moderat hverdagsaktivitet gir bedre helsemessig gevinst og fysisk aktivitet har en positiv effekt på flere av de store helseutfordringene.

Velg matvarer som gir god helsegevinst

Det er ikke store endringer i anbefalingene for kosthold, men man er mer opptatt av kvalitet enn kvantitet når det gjelder fett og karbohydrater.

Det er viktig å velge det "riktige" fettet. Bruk matoljer, som for eksempel oliven- og rapsolje, og myk margarin isteden for smør. Bytt ut fete meieriprodukter med magre varianter. Spis mindre av fete kjøttprodukter og øk inntaket av fisk. Det er også viktig å øke inntaket av kostfiber og fullkorn.

Anbefalingene om et begrenset inntak av salt og sukker er fortsatt gjeldende.

Matvarer som gir god helsegevinst er grønnsaker, bønner, bær og frukt, fisk og sjømat.

Les mer om norske anbefalinger for kosthold, ernæring og fysisk aktivitet på Helsedirektoratets nettsider