eDialog - send sikker digital post

Med eDialog kan du enkelt sende oss brev og dokumenter på en trygg måte, også om de inneholder personsensitive opplysninger og/eller er unntatt offentlighet.

Hva er eDialog?

Å sende dokumenter med e-post medfører en større risiko for at personsensitive opplysninger kan komme på avveie og kan også stoppes i spamfilter. Ved å benytte tjenesten e-Dialog, kan du som elev, privatperson eller bedrift trygt sende oss brev og dokumenter selv om de er unntatt offentlighet.

Forsendelsen blir kryptert og du som avsender må identifisere deg ved hjelp av ID-porten.

Vi anbefaler deg å bruke eDialog ved sending av dokument til oss, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

E-post kan fremdeles brukes for enkle spørsmål og henvendelser som ikke skal journalføres i fylkeskommunens sak- og arkivsystem. Slik kan du komme i kontakt med oss.

Eksempler på hva du kan sende

Du kan blant annet bruke eDialog for henvendelser ved forsendelse av dokumentasjon på fravær, eller ettersending av attester og vitnemål. Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter merket «unntatt offentlighet».

Fordeler

  • Du sender informasjon gjennom en sikker kanal
  • Det gir en sikker identifikasjon av hvem som er avsender
  • Innsendt post blir sendt rett inn i vårt sak- og arkivsystem

Du skal ikke bruke eDialog hvis:

Du skal ikke bruke eDialog dersom vi har elektroniske skjemaer til formålet, for eksempel søknad om forskjellige tilskudd- og støtteordninger, søknad på ledig stilling, søknad til videregående opplæring og lignende.

Vi merker tydelig i teksten der vi tilbyr elektronisk skjema. Se skjemaoversikten her.

Slik sender du inn via eDialog

  • Du må logge inn med personlig elektronisk id (Min-id, bank-id, bank-id på mobil, buypass id smartkort eller buypass id mobil).
  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
  • Alle obligatoriske felt er merket med *
  • Gi en klar beskrivelse av forsendelsen din i kommentarfeltet.
  • Har du fått et saksnummer av oss, vennligst legg inn dette i feltet «Tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2020/38 - Tittel»
  • Husk å laste opp relevante vedlegg.
  • Klikk på «Send forsendelse» Du mottar kvittering med referansenummer på e-post.

 

Send sikker digital post

Har du spørsmål?

Ta kontakt med oss på telefon 35 91 70 00 eller post@telemarkfylke.no.

Publisert: 16.12.2019 Oppdatert: 05.01.2024 kl.08:33