Suksessprosjektet fortsetter

Av: Tom Marius Lorier Holen / Publisert: 15.01.2016 / Oppdatert: 23.11.2016
Prosjektleder i Telemark Online, Hugo Pedersen
Prosjektleder i Telemark Online, Hugo Pedersen
Foto: Telemark fylkeskommune
Åpne

Denne uken var det «kick-off» for Telemark Online på Skagerak Arena.

-Ventetiden er over, endelig åpner vi dørene for 100 utvalgte bedrifter og dyktige partnere, sa prosjektleder Hugo Pedersen. Også i år er det full påmelding til prosjektet.

Øke digital kompetanse

Telemark Online ønsker å øke den digitale kompetansen blant bedrifter i Telemark. Bedriftene som deltar i Telemark Online får hjelp til å styrke sin digitale synlighet og markedsføring.

Fylkesordfører Sven Tore Løkslid innledet seminaret. Han understreket at Telemark må ha større ambisjoner enn å bare erstatte de arbeidsplassene som har blitt borte fra fylket.

-Ytterligere vekst krever synlighet og det er der Telemark Online kommer inn. Næringslivet i Norge henger etter i den digitale revolusjonen. Det gir mange utfordringer, men også store muligheter for vekst, sa Løkslid.

Bedrifter av ulik størrelse fra enkeltmannsforetak til noen av Telemarks største bedrifter deltar på kursene i regi av Telemark Online. På «kick-off- arrangementet» fikk de 100 bedriftene en mulighet til å bli bedre kjent med programmet og de dyktige fagpartnerne som skal guide dem på denne digitale reisen de skal ut på.

Stor interesse

Prosjektet har tidligere fått stor interesse både nasjonalt og internasjonalt. Blant annet var prosjektet trukket frem under en stor europeisk lederkonferanse i Silicon Valley i California i fjor. Tilsvarende prosjekter startes nå også opp i Bodø, i Trøndelag og for reiselivet i Lillehammer-regionen etter modell av Telemark Online.

Prosjektet er i tillegg presentert for statsråd Jan Tore Sanner og direktør i Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth. Direktøren i IKT Norge, Heidi Arnesen Austlid, ga prosjektet følgende attest i et avisinnlegg i Ukeavisen Ledelse tidligere i vinter: «Digitalisering er viktig både for de arbeidsplassene vi skal endre og de vi skal skape. Det handler om lokal vekst og moderne næringsutvikling. Et godt eksempel på dette er Telemark Online, der lokalt næringsliv, fylkeskommunen, Innovasjon Norge og IKT-næringen sammen har skapt vekst gjennom digital satsing.»