Slik satser Telemark på digitalisering

Av: Tom Marius Lorier Holen / Publisert: 09.06.2016 / Oppdatert: 09.06.2016
Fylkesrådmann Evy-Ann i Evensen fortalte om fylkeskommunens digitaliseringsarbeid for over 1000 tilhørere i Oslo Konserthus.
Foto: Vanja Valjord Christensen/Telemark fylkeskommune
Åpne

Temaet for årets konferanse er «Brukeren i sentrum». Evensen var invitert til å holde innlegg på grunn av Telemark fylkeskommune sin store satsing på digitalisering.  Blant annet skal hun fortelle om den digitale løsningen for å søke om skoleskyss som Telemark fylkeskommune har utviklet selv. Det har ført til at saksbehandlingstiden har gått ned fra 3 uker til 1 minutt for det store flertallet av skoleskyssøknader.

Geir og Jonas er webutviklere i Telemark fylkeskommune.

Foto: Dan Riis/Telemark fylkeskommune
Åpne

Deler suksesshistorier

Digitaliseringskonferansen er en av de viktigste konferansene for ledere i offentlig sektor og derfor en fjær i hatten for arbeidet Telemark fylkeskommune har gjort med digitalisering.

- Jeg deler våre suksesshistorier om digitalisering og fortelle hvordan våre verdier er utgangspunktet for å digitalisere våre tjenester, sier fylkesrådmann Evy-Anni Evensen.

Fylkeskommunens verdier er:

  • Modig
  • Imøtekommende
  • Troverdig

- Vi skal være modige nok til å involvere brukerne tidlig og la de få en stor påvirkning på resultatet. Troverdige fordi det vi digitaliserer skal ha høy kvalitet og imøtekommende fordi vi deler alt vi gjør og bidrar i lokale og nasjonale nettverk, sier Evensen.

Tenk enkelt

Evensen har kalt innlegget sitt: «Er vi modige nok til å tenke enkelt?»
- Det er fordi at det enkleste du kan gjøre når du skal digitalisere tjenester er å spørre brukerne om hvilke ønsker og behov de har. Samtidig er det ofte vanskelig for svarene du får, er ikke alltid det du ønsker høre, sier Evensen.

Digitaliseringskonferansen er en årlig møteplass for ledere og alle som er opptatt av digitalisering i offentlig sektor. Du finner mer informasjon om konferanse her.