Kronprinsparet ble lærere for en dag

Av: Sigmund Bolme / Publisert: 29.09.2016 / Oppdatert: 29.09.2016
Kronprinsparet ledet gruppearbeidet på Nome videregående skole. Foto: Sigmund Bolme
Åpne

H.K.H. Haakon Magnus og H.K.H. Mette-Marit besøkte onsdag Nome videregående skole, avdeling Lunde. Der ledet de et gruppearbeid med over 100 elever og lærere. Gruppearbeidet introduserte elvene for en metode som skal bedre læringsmiljø, trivsel og motivasjon på skolen.

Anledningen for besøket var Ung Invest AIBs norgesturné som er på besøk i Telemark. Nome videregående og Telemark fylkeskommune har lenge arbeidet med å redusere frafallet i videregående skole. Sammen med Ung Invest AIB utvekslet de erfaringer, og med seg på laget fikk de kronprinsparet.

Motiverer ekstra

Elevene Elias Krohn Kastodden, Andreas Langkås og Emma Undem Eriksen var storfornøyd med det kongelige besøket og menter det motiverte ekstra når kronprinsparet deltok.

- Det at kronprinsparet deltar gjør at vi elever gjør en ekstra innsats. Vi får en følelse av at vi blir tatt på alvor og at arbeidet for å unngå at elever hopper av utdanningsløpet er viktig, forteller de.

Emma Elise Oterholt Aakre er enig.

- Det er noe annet når Kronprinsparet leder opplegget, det blir ikke helt det samme når lærerne våre snakker om dette i klasserommet.
De fire er alle gruppeledere og har deltatt på kurs i regi av Ung Invest AIB og kjenner metodikken som brukes.

- Poenget med dette opplegget er at man skal se etter det positive og potensiale i hver elev. Man skal ha det bra på skolen, og føle seg trygg i klassen og blant klassekammerater. Hvis man har lyst til å være på skolen fordi man føler seg velkommen og ikke faller utenfor så vil det hjelpe mange til å gjennomføre videregående, forteller de.

Begynnelsen på en lengre prosess

Kronprins Haakon understreker at dette gruppearbeidet er en begynnelse på en lengre prosess.

- Det å løfte frem de positive sidene og læringspotensialet er noe som man allerede gjør på mange skoler, men dette handler om å gi det strukturer, at man tar det opp innimellom og jobber med det på en effektiv og bra måte, og det hjelper denne teknikken vi brukte her med, forteller kronprinsen. 

Strekke seg etter sitt fulle potensial

Rektor ved Nome videregående skole. Terje Kristoffersen, mener at utveksling av erfaring og samarbeid er meget nyttig i arbeidet med å hindre frafall fra videregående opplæring.  

- Vår skole ønsker å samarbeide og lære av andre som har lykkes, og UngInvest AIB er en av de som kan vise til flotte resultater med bruk av metodene innen «anerkjennende undersøkelser». Det motiverer også ekstra at kronprinsparet ville komme og lede arbeidet her, det viser at problematikken vi arbeider med blir tatt på alvor og er viktig, mener Kristoffersen.

Fylkesopplæringssjef Helge Kristian Galdal fikk æren av å åpne gruppearbeidet. Han ønsket å sett fokus på hvordan man kan få de unge til å strekke seg etter sitt fulle potensial.

- Vi er mest opptatt av elevenes læring! Det må være i fokuset i alt arbeidet vi gjør. Alle elever kan lære, men vi gjør det ulikt. Da må vi som lærere, ledere og andre voksenpersoner i skolen lete etter stadig nye metoder slik at alle kan strekke seg og nå sitt potensial. Dette er utrolig viktig og det er derfor fantastisk at kronprinsparet engasjerer seg personlig og gjennom sitt fond for dette arbeidet, forteller Galdal.