Unikt kompetansprosjekt i Telemark

Av: Eva Susanne Drugg / Publisert: 16.01.2015 / Oppdatert: 16.01.2015
Store aktivitet: Telemark Online-partnerne forteller deltakerbedriftene om seg og sin kompetanse.
Foto: Ole Bjørn Næss
Åpne

Som første prosjekt i sitt omfang åpnet Telemark Online i dag dørene til 150 mennesker på Skagerak Arena i Skien. Hele 100 bedrifter og 18 fagpartnere fra hele Telemark, ble ønsket velkommen av fylkesordfører Terje Riis-Johansen, NHO Regiondirektør Nikolai Boye og prosjektleder Hugo Pedersen.

18 fagpartnere med ekspertise innen digital rådgivning skal de neste seks månedene gjennomføre totalt 15 samlinger og én-til-én veiledning i Grenland, Bø og Notodden.

- Vil hjelpe oss enormt

Merete Bakre er daglig leder i Boff og Mjau, og forteller at de er med i Telemark Online for å bli mer synlig og lære om digitale verktøy, slik at vi kan nå flere kunder.

Pete Ternsten, sales manager i Telemark Byggutleie AS ønsker å bli mer synlige.

- Vi ønsker å forstå salg, kundekommunikasjon og markedsføring bedre. Vi ønsker å bli synlige slik at kundene finner oss.

Han er spent på fortsettelsen.

- Prosjektet vil hjelpe oss enormt, og vi har mye å lære.

Flere vil være med

143 bedrifter ønsket å delta, men det er kun plass til 100. Prosjektleder Hugo Pedersen sier at han stadig blir kontaktet av private og offentlige bedrifter som ønsker å delta.

- Det er åpenbart et skrikende behov hos næringslivet for å øke kompetansen på digitale medier. De ønsker alle å lære hva de skal kommunisere, på hvilken måte og gjennom hvilket medium. Via samarbeidet med våre sponsorer og partnere, er jeg trygg på at vi vil øke både dere kompetanse, men også viljen til å styrke deres egen synlighet. Gjennom økt kollektiv synlighet gagner dette Telemark som fylke på sikt, sier Pedersen.

Styringsgruppe Telemark Online

Fra venstre: Heidi Aars, Google Norge, Morten Danielsen, Sparebanken DIN, Tommy Odinsen, Innovasjon Norge Telemark, Ulf-Tore Windegaard, Kragerø Sparebank, Evy-Anni Evensen, fylkesrådmann Telemark fylkeskommune, Hugo Pedersen, prosjektleder Telemark Online, Tryggve Moe, Sparebanken Sør, John Einar Rørvik, Sparebank1 Telemark.


Foto: Ole Bjørn Næss
Åpne

Skape vekst via synlighet

Telemark Online sitt mål er å styrke Telemark som digitalt fylke og bidra til å skape vekst i næringslivet via økt digital synlighet. 

- Det unike ved dette prosjektet, er at vi har etablert et samarbeid med tilnærmet en hel webnæring i fylket vårt. Bedrifter som til daglig anser seg som konkurrenter, er i dette prosjektet samarbeidspartnere, med et felles mål, sier prosjektleder Hugo Pedersen. Mediateam (Skien), Webavdelingen (Notodden) og Dataservice Rjukan (Tinn) er tre av de dyktige partnerne som skal både levere kurs og veiledning.

- For å skape vekst i hele fylket må vi tørre å tenke og handle utradisjonelt. Telemark Online er allerede blitt et symbol på samarbeid og nytenkning, sier fylkesrådmann og prosjekteier Evy-Anni Evensen. Det er virkelig positivt at vi har klart å få til et samarbeid med en internasjonal storaktør som Google, og minst like artig at en tilnærmet samlet webnæring i Telemark er med på laget.

Fylkesrådmannen tror prosjektet vil bidra til et solid synlighetsløft for næringslivet i Telemark. Ikke bare lokalt, men også nasjonalt og internasjonalt.

Virksomhetene i piloten kom i kontakt med kunnskapsmiljøer de ikke ante eksisterte i sitt eget nabolag. Slike erfaringer tar vi med oss i vårt videre arbeid med næringsklynger, avslutter hun.

Deler samme utfordring

Av de 100 deltakerne finner vi både mindre og store bedrifter. Huldresølv i Skien, Fyrverkerimannen i Sauherad , Radio Rjukan i Tinn, og Bilfinger i Porsgrunn, en av Telemarks største bedrifter, er med.

- Det ser ut som om alle deler samme utfordring. Det er å mestre de nye digitale verktøyene som sosiale medier og søkemotoroptimalisering, for å bli synlig i dagens marked, sier Pedersen.

Prosjektleder Hugo Pedersen

Foto: Ole Bjørn Næss
Åpne

Google imponert over samarbeidet

Peter Jetzel, som leder marketing for Google i Norden, sier han er imponert over samarbeidet som er skapt i Telemark.

- Det er spennende å få være med å bidra til økt kompetanse, både til næringslivet, det offentlige og til de lokale leverandørene, som skal støtte næringslivet også videre, sier Jetzel.

- Et slikt tilbud til næringslivet er unikt, og ikke minst at det er lokal ekspertise som blir bygget opp og benyttet, er en stor fordel for videre utvikling i Telemark. I Google besitter vi en hel del kunnskap og innsikt om hvordan man kan ta digitale hjelpemidler i bruk for å skape økt vekst og lønnsomhet, og dette ønsker vi å dele gjennom prosjektet Telemark Online, sier han.

Unik mulighet

Anniken Fægri Damm-Larsen, Direktør i Innovasjon Norge Telemark forteller at de helt fra piloten har oppfordret flere av deres kontakter å delta.

- Dette er en unik mulighet for de med gode ideer til å få lære hvordan de skal nå ut til sine kunder lokalt og internasjonalt. Tilbakemeldingene har vært unisont positive, og vi gleder oss til å se effekten av dette, sier Damm-Larsen

I perioden april 2014 til januar 2015 ble det gjennomført en pilot, hvor flere av deltakere allerede merket økt vekst.