Livlig samferdselsmøte med Hoksrud

Av: Pål Horsle / Publisert: 11.12.2013 / Oppdatert: 11.12.2013
Davik og Hoksrud fra Samferdselsdepartementet på fylkesting i Telemark desember 2013
Davik og Hoksrud på fylkestinget
Foto: Pål Horsle
Åpne

Sammen med fylkesordfører Terje Riis-Johansen og regionvegsjef Kjell Inge Davik i Statens vegvesen traff temaet forsamlingen på hjemmebane. I salen satt også en rekke ordførere som ønsket svar.
Bård Hoksrud er en ihuga samferdselsmann. Han har så vidt rukket å sette seg ned i departementsstolen før tydelige meldinger kommer. Sektoren trenger modernisering sa han.

Bypakka i Stortinget til våren

- Bypakke Grenland skal behandles i Stortinget til våren. Regjeringen har ikke diskutert bypakka ennå, men vi reflekterer for eksempel over hvorfor bypakke Grenland har så mange fordyrende antennepunkter, sa Hoksrud. Og mange tror belønningsordningen eller bymiljøtiltakene er direkte koplet mot Bypakka, noe den ikke er, sa Hoksrud, selv om det er knyttet et sett med krav og betingelser til belønningsordningen.

Flere enn Gunn Marit Helgesen i salen vred seg litt i stolen under Hoksruds forklaringer.

- Vil denne regjeringen respektere lokaldemokratiske beslutninger, ville Gunn Marit Helgesen vite?

- Vi må gi oss tid til å tenke gjennom hva en bypakke er, svarte Hoksrud, og var tydelig på at regjeringen ikke hadde noen ambisjoner om å utsette bypakka. Samtidig kan jeg si at de siste som har fått bypakker, ikke blir de første til å inngå bymiljøavtaler, sa Hoksrud.

Modernisering av sektoren

- Selv om OPS er en dårlig finansieringsform, kan denne finansieringsformen også brukes sammen med fond for både jernbane og vei. En svært viktig modernisering av veiprosjekter vil bli klare tydelige, og ikke minst kortere, planlegging- og gjennomføringsfrister, sa Hoksrud.

For de som ennå ikke har fått det med seg – bompengefinansiering av veiprosjekter blir betydelig redusert.    

Regionvegsjef Kjell Inge Davik har ingen problemer med å følge opp moderniseringsprogrammet fra departementet:

-Handlingsprogrammet vårt har fokus på drift og vedlikehold, bymiljøavtalene, trafikksikkerheten og de store prosjektene eller korridorene mellom byene. Vi gjennomfører allerede i dag forskjellige entrepriseformer og OPS. Vi vurderer i dag nye organisasjonsformer der vi rendyrker prosjektarbeidsformen som også inkluderer arbeidet med reguleringsplanen.

- Likevel er paradokset og årsaken til mange manglende muligheter for iverksetting, er manglende planlegging, sa Davik. Litt ros på veien ble det også. Det er i dag en god og tett kontakt mellom fylkeskommunen og States vegvesen.

Ikke alle engasjerte innlegg fra salen fikk de ønskede svar. Ordfører Halvor Homme i Nissedal ble ikke lovet utbedring av fylkesvei 41 selv om Vest-Telemark og Kviteseid er reiselivskommuner. Magnus Straume ønsket fortgang i sammenkoplinga av Grenlandsbanen og Sørlandsbanen, og hvor skal  koplingspunktet ligge? Fremtiden for Valebøveien, flyplass på Notodden og Brattsbergbanen er fortsatt i det uvisse. Men det blir flere P-plasser ved foten av Gaustatoppen.