Dette er Telemarks nye merkevare

Av: Eva Susanne Drugg / Publisert: 15.02.2013 / Oppdatert: 18.10.2016
Harald Aas fra Snøhetta presenterer Telemarks nye merkevare
Snøhettas Harald Aas presenterte fire konsepter
Foto: Visit Telemark
Åpne

Denne uken presenterte arkitekt- og designfirmaet Snøhetta sitt arbeid med ny merkevareplattform for fylket for reiselivet som var samlet i Bø.

Oppdraget er en del av fylkeskommunens handlingsplan, som tar utgangspunkt i regional reiselivsplan for Telemark. Her er det nedfelt en strategi om å benytte Telemark som felles merkevare.

De ulike reisemålene i fylket beholder sine merkevarer/varemerker, men får i tillegg en plattform som skal benyttes på toppen og ved siden av disse for å utnytte markedspotensialet til markedsføring av Telemarksnavnet.

Fire konseptforslag – en vinner

I fjor høst var det en workshop i Oslo med Snøhetta. Resultatet av dette ble fire forslag til konsept: Vassvegen, Telemarkskoden, Kontraster og Heltene.

Valget falt på «Kontraster», forteller Hallvard Aas fra Snøhetta.  Firmaet foreslår at Telemark utnytter mangfoldet av opplevelser, attrkasjoner og destinasjoner i dette konseptet.

- Kontraster et rikt konsept som rommer mye. Det forsterker opplevelsen. Det er inkluderende, intuitivt og spennende. Minuset er at konseptet er kopierbart, det finnes mye av det samme i andre fylker. 

Se Snøhettas presentasjon her

- Utfordre gjestene

Moa Nordahl er grafisk designer i Snøhetta.  Hun viste eksempler på kontraster:  ild og vann, spa og klatring, matkontraster, former, materialer og årstider.

Snøhetta viste også eksempler på hvordan kontraster kan brukes i Telemark:

- Om vinteren kan man gå på ski, om sommeren telte i fjellet, men husk å be turistene komme tilbake.

- Kombinere en interesse med noe annet, utfordre gjester til å prøve noe annet

Logo i juni

En logo presenteres i juni.  Skrifttyper, farger, bilder, grafiske elementer, verktøykasse med mer skal også være på plass.

Fram til da kan man bidra med innspill til Telemarksreiser på www.visittelemark.no/bransje og www.facebook.com/visittelemark.

Du kan også melde deg på en konkurranse i regi av Visit Telemark hvor du kan fortelle om ditt forslag.