Ordførertog for dobbeltspor

Av: Eva Susanne Drugg / Publisert: 15.10.2012 / Oppdatert: 17.10.2012
Geir Arild Tønnesen, varaordførere Skien, Hedda Foss Five, ordfører Skien, og Sigbjørn Molvik, hovedutvalgsleder for samferdsel i Telemark fylkeskommune deler ut løpesedler om InterCity-kampanjen
Krever dobbeltspor innen 2023
Foto: Eva Susanne Drugg
Åpne

På perrongen tidlig mandag morgen stod ordfører i Skien, Hedda Foss Five og varaordfører i Skien Geir Arild Tønnessen og delte ut løpesedler til pendlerne, som fortalte om InterCity-kampanjen.

- Dette er den viktigste satsinga som skjer for hele Østlandet. Det er bygging inn i framtida, vi vil bli ett område for å bo og å jobbe, sier Tønnessen.

I Porsgrunn kom ordfører Øystein Beyer på toget.

En time kortere

Leder for hovedutvalg for samferdsel, Sigbjørn Molvik, var også med på togturen til Oslo, som med dobbeltspor kan bli en time kortere.

- Innbyggere og næringslivet vil få en reisetid til hovedstaden som gjør at vi på mange måter flytter Grenland geografisk.

Se hvor mye tid du vil spare med dobbeltspor

Tog vs. bil

Dobbeltspor med høye hastigheter vil gjøre toget konkurransedyktig med bil.

- I dag bruker man en time lenger med toget enn med bil. Om ti år er vi i Oslo en og en halv time tidligere enn vi er i dag, sier Molvik.

Utvalgslederen peker også på at en moderne jernbane mellom Grenland og Oslo vil være et godt grunnlag for å videreføre sporet med Sørlandsbanen.

- Da får vi en sammenhengende hurtigtogforbindelse fra Sørlandet, gjennom Grenland og til hovedstaden.

Følg Folk for InterCity på Facebook